Kerstgeschenk voor klanten
De decembermaand is bijna weer aangebroken! Traditioneel dé maand om je klanten te bedanken voor de plezierige samenwerking van het afgelopen jaar. Hoe zorg je er nu voor dat je met je kerstgeschenk de juiste snaar raakt bij je klanten? Vier gouden regels helpen je om je klantrelatie te verstevigen of verder uit te bouwen.
Kerstgeschenk als kosteneffectief middel voor relatiemanagement
Uit onderzoek komt naar voren dat het merk of de boodschap bij relatiegeschenken beter wordt onthouden dan bij televisiereclames of online advertenties. Sterker nog, 82,6 procent van de ontvangers van een relatiegeschenk herinnert zich de boodschap of het merk dat achter dit geschenk zit. Bij televisiereclames is dit percentage 67,6 procent en bij advertenties in de krant slechts 60,2 procent. Daarbij komt nog dat relatiegeschenken in vergelijking met televisiereclames relatief goedkoper zijn. Dit maakt kerstgeschenken een uitermate kosteneffectief middel voor relatiemanagement. Let wel, mits goed gekozen! Bij een goed gekozen kerstgeschenk zullen je klanten zich gewaardeerd voelen, wat de klanttevredenheid en wellicht zelfs hun loyaliteit ten goede komt. Uit onderzoek blijkt echter dat een slecht gekozen geschenk eveneens lang in de herinnering van uw klanten blijft. Reden te meer om vooraf goed na te denken over wat u uw klanten dit jaar gaat schenken.
Hoe raak je de juiste snaar bij je klant?
De volgende vier gouden regels helpen je de relatie met je klanten te verstevigen.
Regel 1: Kies een kerstgeschenk dat past bij je klantrelatie
Ken je doelgroep en verplaats je in de belevingswereld van jouw klant. Het is belangrijk dat je een kerstgeschenk kiest dat aansluit op de relatie tussen jou en je klant. Je raakt pas echt de juiste snaar bij je klanten als zij het gevoel krijgen dat jouw kerstgeschenk echt voor hén uitgezocht is en bij hen past.
Regel 2: Kies een kerstgeschenk dat past bij je organisatie
Het is cruciaal dat het kerstgeschenk daarnaast aansluit bij je merk of identiteit. Jouw klant mag geen tegenstrijdigheid voelen tussen zijn/haar beleving van je organisatie of merk en het ontvangen relatiegeschenk. Het is dus cruciaal dat het relatiegeschenk in lijn ligt met imago van het bedrijf. Indien dit niet het geval is, kan het relatiegeschenk je in het slechtste geval zelfs imagoschade opleveren.
Regel 3: Kies een kerstgeschenk dat voldoende onderscheidend is
Rond de kerstperiode ontvangen uw klanten vaak meerdere kerstgeschenken. Het is daarom belangrijk dat jouw kerstgeschenk er op een positieve manier uitspringt en dat jouw kerstgeschenk een positieve associatie oproept met je bedrijf. Originaliteit loont! Voor optimaal profijt geef je een cadeau dat langer meegaat dan alleen de feestdagen en laat het geschenk van een bedrijfslogo op het geschenk voorzien. Zo blijft er een hoge mate van herkenning met het bedrijf. Bovendien wordt de boodschap langdurig onder de aandacht van uw klant gebracht.
Regel 4: Kies een kerstgeschenk dat aansluit bij je doel(stelling)
Vraag u af wat het marketing- of communicatiedoel van uw relatiegeschenk is. Wilt u uw naamsbekendheid vergroten, uw contacten aanhalen, uw verkoop stimuleren? Een heldere keuze voor een bepaald doel maakt het kiezen van relatiegeschenken gemakkelijker.
Tot slot
Wat is er nu leuker dan een kerstgeschenk dat speciaal voor u uitgekozen is? Een kerst relatiegeschenk is bij uitstek hét middel om persoonlijk te communiceren. Neem bovenstaande regels in acht en zorg dit jaar voor een persoonlijk kerstgeschenk! Uw klanten zullen aangenaam verrast zijn en je zult zien dat het uw klantrelatie ten goede komt, zonder torenhoge marketinginvesteringen. Je verhoogt je klanttevredenheid en loyaliteit!